tisdag 17 november 2015

Indisk pumpa och kikärtsgryta

Det här blev ju riktigt, riktigt gott. Sitter hemma förkyld, kände att jag behövde något med lite drag i. Nu blev den inte så stark, men det kan man säkert fixa med hjälp av lite chili om man vill. Men gott blev det. Har blivit mer och mer inspirerad till att laga vegetarisk mat. Av både miljö och hälsoskäl, och för att jag älskar grönsaker. Tyvärr är ju familjen superkinkig...men de får fixa nåt annat.

Jag hade redan en butternut squash/ pumpa hemma. Man kan äta skalet på den, så jag bara skrubbade den lite och sen skar jag den i småbitar. 

Här är ingredienserna:

1 butternut pumpa
1 ask/ burk med kikärtor
1 stor gul lök
1 burk med kokosmjölk
2 dl gröna ärtor
100 gram färsk spenat 
4 vitlöksklyftor
2-3 msk garam masala krydda
1-2 msk röd curry
3 dl vatten 
1 msk rapsolja
salt
ev. färsk koriander att strö över

Stek löken försiktigt först, sen i med resten och koka i cirka 35 minuter. Servera med Basmatiris. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar