söndag 13 september 2015

Indisk biffcurry med kokos och koriander

 

Skrivbordslunch på jobbet idag. Med den medhavda indiska biffcurryn, som om möjligt smakar ännu bättre idag.  Igår slängde jag bara in receptet här på sidan, nu kan jag passa på att skriva några rader också. Har fått dille på indiskt just nu, kanske för att det är så effektivt mot förkylningssnuva... Eller bara för att det är så gott. Är du en sån som inte gillar frukt i maten - då kan du skippa det här receptet... 

Receptet ja, som vanligt utgår jag från något befintligt recept, och i vanlig ordning anpassar jag receptet. Gör det du med. Glöm inte det viktigaste, smaka av, smaka av, smaka av.  Fundera över vad som kan passa att ha i. Igår hittade inte mannen (som fick i uppdrag att handla ingredienserna) granatäpple, så han fick ta mango istället. Men jag undrar om det inte hade varit godare med granatäpple, det testar jag nog nästa gång. 


700 gram strimlad lövbiff
3-4 finhackade vitlöksklyftor
3 msk finhackad ingefära
2 tsk garam masala
2 tsk gurkmeja
3 krm chiliflakes eller mer
2 burkar kokosmjölk
2 msk mörkt muscovadosocker 
2 dl russin
1 granatäpple eller 1 mango till serveringen
Kokosflakes till serveringen
Färsk koriander till serveringen
Salt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar