söndag 13 september 2015

Indisk spenatgryta med färskost (Palak Paneer)

Det här var kul att göra, och inte alls så svårt. Och väldigt gott. 
Lite planering krävdes eftersom jag gjorde färskosten dagen innan, för att den ska få en chans att svalna och sätta sig. Till färskosten skulle man ha haft tre liter lantmjölk, eller åtminstone vanlig röd mjölk. Nu hade jag bara köpt en liter... så det blev inte så mycket färskost. Men vi fick det att räcka ändå. 

Koka upp mjölken, pressa i citronsaft tills det börjar gryna sig, det gick åt ungefär två citroner. Det hade antagligen räckt med två citroner även till tre liter mjölk. Häll i sil med ren kökshandduk i. Låt stå och rinna av, man kan lägga en press på, men jag bara lät den stå en stund tills den svalnat, då kramade jag lite på handduken, sen la jag tillbaka den i silen och ställde in i kylskåpet till nästa dag. Funkade fint. 






Till spenatgrytan:

400 gram fryst tinad spenat
200 gram färsk hackad spenat
2-3 msk matolja
2 stora hela tomater, eller som jag använde, mycket riktigt fina plommontomater.
3-4 vitlöksklyfter hackade
5 cm ingefära hackad
2-3 tsk Garam Masala
2 tsk malen koriander
1 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk chilipulver
2 dl grädde
1 dl mjölk (eller 3 dl grädde...)
1-2 msk mörkt muskovadosocker
Salt
Chiliflakes



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar