onsdag 5 augusti 2015

Världens bästa tomatsås

Eftersom jag är lite lat av naturen så brukar jag ofta använda färdig tomatsås. Men inte nu längre. 
Att hålla på och skålla tomater är jag dock fortfarande för lat för, och det behövs inte! 

Jag använder oftast små plommontomater, eller nån annan sort från affären som ser riktigt mogen ut. Men jag tänker att har man egna tomater måste det bli hur bra som helst. 

Och kanske kan man göra det på gröna tomater också. Då skulle jag nog lägga till lite mer socker, och kanske addera lite chiliflakes...

Receptet är en ganska liten mängd, räcker till en liten pizza, eller som en klick till en köttbit. 

3 vitlöksklyftor steks i olivolja. 
Häll på cirka halvliter tärnade tomater. 
1 msk muscovadosocker. 
1 tsk salt.  

Låt koka tills tjock. Smaka av. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar