torsdag 5 januari 2017

Bipimbap

Bipimbap är en koreansk rätt som serveras i portionsskålar. Det här är så supergott. Lite pyssel, framförallt första gången. Men här är lite tips för att få det att gå lättare. Till att börja med, det här säger jag alltid, läs igenom hela receptet innan du börjar. 

Förbered fyra skålar och gör marinaden i dem för respektive grönsak och köttet. Tillräckligt stora för att kunna röra om i. Du behöver rundkornigt ris att servera till rätten, och förbered detta så det bara är att sätta på när du känner att du börjar bli redo. Spenaten och böngroddarna görs strax innan ni ska äta. Medan köttet gärna får marinera en kort eller lång stund. Gurkan kan också förberedas en stund innan. Rosta sesamfrön medan du förbereder skålarna. In i ugnen några minuter på bakplåt. Skiva eller klyfta rädisor (inte nödvändiga, men blir vackra och goda i skålarna). Kimchi köper jag färdig. 
Ta fram fyra ägg och förbered en stekpanna till dem, de ska vara öppna, och gärna lite rinniga, så dessa görs allra sist.

Inköpslistan hittar du sammanställd längst ner på denna sida. 

200 gram nötkött/ gärna entrecote i tunna skivor ska marineras i:
1,5 msk ljus koreansk eller japansk soja. 
1 msk socker
2 tsk sesamolja (själv gillar jag bäst Blue Dragons)
2 rivna eller pressade vitlöksklyftor
tunt skivad vårlök - några stycken så där. 

Själv hittade jag en supergod koreansk soja hos Söderhallarnas asiatiska. Där köpte jag även färska böngroddar och gochojangen som också behövs till receptet. 

Sesammarinerade böngroddar
150 gram färska mungbönsgroddar (två stora påsar tog jag)
1,5 tsk salt
2 tsk sesamolja
2 tsk rostade sesamfrön

Blanda allt utom groddarna i en skål. Böngroddarna läggs i ett durkslag, och när det är dags att börja göra i ordning skålarna häll skållhett vatten över dem (jag använder vattenkokaren) lite snabbt så de blir varma och drar ihop sig. Därefter bland med ovanstående.

Chilipicklad gurka
1 fast stor gurka
2 salladslökar i tunna skivor
1 tsk ättika
2 tsk socker
1 tsk salt
2 tsk koreanskt chilipasta (Gochujang)

Marinerad spenat
200 gram färsk spenat
1msk ljus soja
1 fint skivad salladslök
1 msk sesamolja
1 msk rostade sesamfrön

Gör precis som med groddarna. Lägg spenaten i ett durkslag och häll skållhet vatten snabbt över och blanda sedan med övriga ingredienser. 

Gochujangsås
Jag blandade chilipastan med risvinäger och lite sesamolja för att få en mer flytande konsistens och sedan hade jag i sesamfrön. Smaka av, tillsätt gärna lite sötma om det behövs i någon form.


Nu är det bara att börja lägga ihop allt i skålar. Helst lite djupare än de jag hittade. Börja med riset i mitten och lägg upp övriga ingredienser runt. Och gör det gärna lite snyggare än jag gjorde på bilderna här....


Inköpslista:
200 gram entrecote
socker (jag använde kokossocker)
ljus soja
vitlök
sesamolja
salladslökar
vitlöksklyftor
sesamfrön
mungbönsgroddar
spenat
ägg
gurka
rädisor
rundkornigt ris
kimchi
gochujang
ättika
risvinäger


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar